Omgevingsdienst Brabant-Noord
Omgevingsdienst Brabant-Noord | |||||||||
Algemene informatie | |||||||||
Programma: | 7. Volksgezondheid en milieu | ||||||||
URL: | |||||||||
Verantwoordelijk bestuurder: | C.H.C.(Kees) van Rooij | ||||||||
Bestuurlijk vervanger: | H.G.W.M. (Harry) van Rooijen | ||||||||
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: | nee | ||||||||
Soort verbonden partij: | Gemeenschappelijke regeling | ||||||||
Bestuurlijk belang | |||||||||
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur | |||||||||
Openbaar belang | |||||||||
De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving. | |||||||||
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens | |||||||||
Het Dagelijks Bestuur van de ODBN heeft op grond van artikel 34b Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) de concept kadernota 2021 ter meningsvorming aangeboden aan de raden en staten van de deelnemende gemeenten en provincie. De kadernota geeft aan welke inhoudelijke en financiële uitgangspunten zij hanteert voor de begroting 2021. De kadernota zal definitief worden vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de ODBN op 25 maart 2021. Het jaar 2021 is een jaar van veel ontwikkelingen. Een van de meest in het oog springende thema’s is de Omgevingswet. Vanaf 2021 staan we als overheid aan de lat om deze wet uit te voeren. Voor het deel vergunningverlening, toezicht en handhaving treft de ODBN in 2019 en 2020 samen met ons de voorbereidingen. Nieuwe werkwijzen, nieuwe procedures en kortere beslistermijnen zijn desalniettemin spannend en vragen om afstemming en pragmatisme. | |||||||||
De belangrijkste risico's | |||||||||
Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. Bij de tweede bestuursrapportage 2019 is de voorziening wachtgeldverplichting gevormd en aan de algemene reserve onttrokken. Bij de jaarrekening 2019 worden de risico’s geactualiseerd en afgezet tegen het weerstandsvermogen om de actuele ratio te bepalen. Als de ratio te laag is, worden beheersmaatregelen voorgesteld. Deze actie vindt bij de begroting 2021 (en verdere P&Cproducten) plaats. | |||||||||
Financieel belang | |||||||||
Realisatie 2018 | Begroot 2019 | Realisatie 2019 | |||||||
Bijdrage van gemeente | 1.675.709 | 2.512.500 | 2.106.300 | ||||||
Eigen vermogen per 1-1 | 3.809.300 | 10.552.700 | 10.552.700 | ||||||
Eigen vermogen per 31-12 | 10.552.700 | 10.452.700 | 8.575.000 | ||||||
Vreemd vermogen per 1-1 | 12.158.100 | 12.770.800 | 7.570.200 | ||||||
Vreemd vermogen per 31-12 | 7.570.200 | 12.791.800 | 5.594.000 | ||||||
Resultaat | 6.743.400 | 160.200 | 168.000 |