- Home
- Algemeen
- Programmalijnen
- Overzicht
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Onze dienstverlening is klantvriendelijk, resultaatgericht, laagdrempelig, servicegericht en dichtbij.
- We ontwikkelen het Persoonlijk Internet Portaal (PIP) ‘Mijn Meierijstad’ door, om onze inwoners van dienst te zijn op het moment dat contact met de overheid hen het beste uitkomt.
- We gaan op verschillende onderdelen de dienstverlening in de hele organisatie meten. Dit doen we door klantonderzoeken, klantreizen en door deel te nemen aan landelijke benchmarks.
- Het project ‘Klare taal’ loopt door in 2019. De meest gebruikte brieven zijn gescreend, herschreven en door het lezerspanel getoetst. We geven een vervolg aan de trainingen ‘Klare taal’. Deze training maakt onderdeel uit van het verplichte opleidingsprogramma voor onze medewerkers.
- We gaan bij klachtbehandeling bezien in welke gevallen het mogelijk is dat klager en beklaagde de klacht rechtstreeks met elkaar bespreken.
- We willen in de tweede helft van 2018 een ‘raad van verbeelding’ instellen. We vragen deze strategische denkgroep met ons mee te denken over toekomstig Meierijstad, over kansen en ontwikkelmogelijkheden voor de periode 2020 – 2050. Als resultaat stellen wij ons een “Inspiratieboek Meierijstad 2050” voor, dat eind 2019 voor een presentatie gereed is.
- We evalueren begin 2019 de pilotfase van het burgerinnovatiefonds. Inwoners van Meierijstad met initiatieven die gericht zijn op sociale of technische innovatie en/of een bijdrage leveren aan de participatie in een wijk of dorp kunnen in 2019 een beroep doen op een bijdrage uit het burgerinnovatiefonds.
- Begin 2019 worden de resultaten van de leefbaarheidsmonitor, dat in het najaar 2018 plaats vindt, opgeleverd. Op basis hiervan gaan wij een aantal focuspunten leefbaarheid opstellen. Wij zullen in de loop van 2019 op verschillende manieren concrete invulling geven aan deze punten. Wij betrekken ervaringsdeskundigen (zoals dorps- en wijkraden) en professionele experts.
- De ambtelijke organisatie toont ondernemerschap en eigenaarschap.
- We investeren in ons netwerk en relaties die een bijdrage kunnen leveren aan onze ambities binnen de MvM. Daarvoor brengen we in kaart welke kansrijke en toonaangevende evenementen, bijeenkomsten of gelegenheden er jaarlijks zijn, binnen en buiten Meierijstad. Ook brengen we ons netwerk in kaart. Op basis van een jaaroverzicht/programma nodigen we de juiste relaties uit op een vooraf afgewogen moment. Ook kijken we waar relevante kansen liggen elders, waar onze bestuurders kunnen deelnemen om ons netwerk - dat een bijdrage kan leveren aan onze ambities - te versterken.
- Om ons netwerk buiten Meierijstad op te kunnen bouwen is het nodig dat men elkaar binnen Meierijstad weet te vinden en samenwerkt. Tijdens de fusieperiode werden er goede initiatieven genomen en gefaciliteerd die zorgen voor de verbondenheid binnen de dertien kernen van Meierijstad. Om initiatieven van inwoners aan te jagen stellen we een budget beschikbaar waar (o.b.v. vooraf opgestelde criteria) een beroep op kan worden gedaan. Het moet in ieder geval een bijdrage leveren aan de onderlinge samenwerking binnen Meierijstad.
- We geven het citymarketingbeleid vorm door het ontwikkelen van een kenmerkend en onderscheidend profiel. We willen meer naamsbekendheid genereren voor de gemeente.
- We staan uitgebreid stil bij de viering & herdenking van 75 jaar bevrijding en Operation Market Garden. In onze kernen besteden we aandacht aan de indrukwekkende gebeurtenissen die zich in onze gemeente hebben afgespeeld. Zowel jong als oud zijn hierbij betrokken. Dit gebeurt samen met de Stichting Operation Market Garden en diverse plaatselijke organisaties waarbij Meierijstad het hart vormt van deze operatie.
- We gaan aan de slag met de voorbereiding en organisatie van de Landschapstriënnale 2020.
- De programmalijn Organisatieontwikkeling richt zich in 2019 op het ontwikkelen van de ‘Meierijstadse manier van werken’. Dit doen we onder andere door het verder uitwerken van de kernwaarden in houding en gedrag, het trainen van medewerkers in elkaar aanspreken op gemaakte afspraken en activiteiten die een bijdrage leveren aan het van buiten naar binnen denken. Hiervoor zijn in 2018 de Ynnovators opgeleid en zij gaan deze processen begeleiden.
- We gaan aan de slag met het creëren van een werkomgeving waarbij leren en experimenteren wordt gewaardeerd. Inwoners van Meierijstad moedigen wij aan om samen met de gemeente te komen tot vernieuwingen. Dit kan onder andere met de inzet van het burgerinnovatiefonds.
- We zorgen voor optimaal vastgoedbeheer en maken slimme combinaties tussen behoefte aan ruimte en leegstand van onze gebouwen.
- We screenen periodiek de vastgoedportefeuille aan de hand van het integraal vastgoedbeleid en het (Duurzaam) Meerjarig Onderhoudsplan ((D)MJOP). Op basis van deze screening wordt een advies gemaakt voor het aanhouden of afstoten van gemeentelijke gebouwen.
- Om te komen tot een optimale bezetting van ruimten in maatschappelijk vastgoed ontwikkelen we een makelaarsfunctie om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.
- We gaan de in de nota vastgoedbeleid opgenomen verduurzamingsmaatregelen bij het gemeentelijk vastgoed fasegewijs uitvoeren. De verduurzaming heeft zowel betrekking op bestaande gebouwen als op nieuw te realiseren gebouwen.
- We willen de gemiddelde belastingdruk zo min mogelijk laten toenemen. Belastingen worden wel trendmatig aangepast (CBS indexering).
- We harmoniseren de afvalinzameling voor huishoudens vanaf 2019. De nieuwe systematiek moet inwoners gaan helpen nog meer afval te scheiden. Hiermee creëren we minder restafval en dragen we bij aan een circulaire economie.
- We harmoniseren de toeristenbelasting (gemeentebrede afschaffing of invoering) per 1 januari 2019 afhankelijk van het raadsbesluit hierover van september 2018.
- Onze dienstverlening is klantvriendelijk, resultaatgericht, laagdrempelig, servicegericht en dichtbij.
- Wat heeft het gekost?
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Een veilige leefomgeving, in het bijzonder voor gebieden met een meer dan gemiddeld risicoprofiel voor criminaliteit.
- We kijken in nauwe samenwerking met het programma leefbaarheid naar een nieuwe manier van meten van de leefbaarheid en de veiligheidsbeleving door onze inwoners. Dit betekent dat we werken aan een nieuw meetinstrument, waarbij we ook de maatschappelijke effecten van het gevoerde beleid meten. De informatie uit de monitor gebruiken we voor de actualisatie van de uitvoeringsplannen.
- We ondersteunen leefbaarheidsinitiatieven van de inwoners van Meierijstad en de activiteiten van de stichting Buurtinformatienetwerk Meierijstad. Daarnaast werken we met het politiekeurmerk veilig wonen, zowel voor nieuwbouw als bestaande bouw en het Keurmerk Veilig Ondernemen.
- Het vergroten van de nabijheid, herkenbaarheid en aanspreekbaarheid van de politie, evenals de gemeentelijke toezichthouders.
- We gaan verder met het versterken van de samenwerking tussen politie, Boa’s en overige (VTH)toezichthouders volgens de gemaakte afspraken en verbeteren die waar nodig en mogelijk.
- We bezien (VTH-breed) hoe we kunnen voldoen aan Brabant brede Verordening kwaliteit VTH, die in maart 2018 is vastgesteld.
- Eind 2018/begin 2019 vindt besluitvorming plaats door de gemeenteraad over de huisvesting van de politie. In nauw overleg met de politie geven we in 2019 uitvoering aan de realisatie van de nieuwe huisvesting. Op basis van zichtbaarheid, bereikbaarheid en herkenbaarheid maken we de uiteindelijke keuze van de locaties voor het grote steunpunt en de werkplekken in de kernen Schijndel en Veghel.
- Prioriteit voor aanpak huiselijk geweld alsmede voor ondermijnende criminaliteit in het bijzonder drugs gerelateerd.
- We stellen uitvoeringsplannen op als uitwerking van het vastgestelde Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022.
- We geven verder vorm aan het oprichten en inrichten van een Lokaal Informatie Overleg (LIO) en een interventieteam, waarbij organisatie breed signalen worden opgehaald. Aan de hand van een weging pakken we signalen direct op door het interventieteam (korte klap) of werken we deze uit tot een ondermijningscasus.
- Inzet en betrokkenheid van inwoners, scholen, instellingen en bedrijven die leiden tot vermindering van overlast, onveiligheid en criminaliteit.
- We continueren buurtbemiddeling in 2019 via de welzijnsorganisaties Ons Welzijn en Welzijn de Meierij. Daarna evalueren we de aanpak.
- Het integraal veiligheidsbeleid bevat ook activiteiten op het gebied van sociale veiligheid en meldingsbereidheid. We voeren projecten uit ter voorkoming van polarisatie, radicalisering en awareness bij de inwoners op het gebied van ondermijning en informatieveiligheid (cybercrime).
- We ondersteunen burgerinitiatieven op het gebied van criminaliteitspreventie en gaan deze initiatieven breder uitdragen binnen Meierijstad. We stimuleren de uitrol van buurtinformatienetwerken. We pakken dit op in nauwe samenwerking met de stichting BIN Meierijstad, de buurtadviseurs en de politie door o.a. gezamenlijk informatiebijeenkomsten te houden.
- Een veilige leefomgeving, in het bijzonder voor gebieden met een meer dan gemiddeld risicoprofiel voor criminaliteit.
- Wat heeft het gekost?
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We willen een goede bereikbaarheid van kernen, wijken en bedrijventerreinen.
- We bereiden de snelfietsroute verder voor. We werken de ontwerpen verder uit en starten onderzoeken op ten behoeve van aanpassing bestemmingsplannen.
- We werken aan de (duurzame) mobiliteitsvisie Meierijstad. Deze visie heeft een relatie met de omgevingsvisie. In de visie gaan we in op bereikbaarheid, veiligheid, duurzaamheid, leefbaarheid en innovatie in de vorm van slimme mobiliteit. Aan de visie is een uitvoeringsprogramma gekoppeld waarin de maatregelen en/of opgaven en kosten per jaar staan.
- We leggen in het 2e kwartaal 2019 een voorstel aan de raad voor over de verdeling van de gelden voor het uitvoeringsprogramma mobiliteit 2019 inclusief prioritering. Dit doen we vooruitlopend op het uitvoeringsprogramma in de mobiliteitsvisie Meierijstad.
- We gaan verder met de voorbereiding van de nieuwe verbindingsweg tussen de N279 afslag Keldonk en de bedrijventerreinen in Veghel-zuidwest (MER studie). Afhankelijk van de nader uit te werken planning verwachten we eind 2019 - begin 2020 een raadsvoorstel te kunnen voorleggen over deze weg. In de voorbereiding wordt extra aandacht besteed aan duurzaamheid, deze weg is een pilotproject op dit vlak, met als doel ervaring op te doen met duurzaamheid in alle projectfasen.
- We zoeken naar een geschikte locatie voor een centrale truckparking. Met deze voorziening willen we de parkeeroverlast van vrachtwagens beperken. Ook biedt het mogelijkheden om chauffeurs beter te faciliteren bij het nemen van hun rustmomenten. Die zijn belangrijk zijn voor hun gezondheid en ons aller veiligheid.
- We willen de verkeersveiligheid binnen bebouwde kom en in het buitengebied verbeteren.
- We willen dat de openbare ruimten aangenaam, schoon, goed onderhouden en veilig zijn, met voldoende groen, waarbij de winkelcentra/publieksruimtes extra uitstraling krijgen.
- Civieltechnische kunstwerken: We vervangen de bruggen en steigers die op korte termijn niet langer veilig en/of bruikbaar zijn en niet langer voldoen aan de wettelijke vereisten. Met het vervangen van deze kunstwerken, maken wij een aanzet om de kwaliteit van ons areaal op het vereiste niveau te brengen.
- Wegen: We vervangen de slechte wegverhardingen die op korte termijn niet langer veilig en/of bruikbaar zijn. Met het vervangen van deze verhardingen, maken wij een aanzet om de kwaliteit van ons areaal op het vereiste niveau te brengen. Hierbij is speciale aandacht voor verbetering van verkeersveiligheid en uniformering van verkeerssituaties.
- Openbare verlichting: Met het vervangen van de oude lichtarmaturen en lantaarnpalen halen wij een achterstand in op het onderhouds- en vervangingsprogramma én komen we tot duurzame verlichting c.q. een reductie van het energieverbruik met 50% in 2030. E.e.a. overeenkomstig het energieakkoord dat we hiervoor hebben ondertekend.
- Groen: we implementeren nieuwe onderhoudsafspraken met de SW bedrijven op basis van het IBOR. We gaan werken aan de kwaliteitsborging en de communicatie. We sluiten nieuwe contracten af voor het onderhoud van bomen, bermen, ruw gras, sloten en stadswateren.. We starten met renovatieprojecten op 17 locaties.
- Speelruimte: opstellen en implementeren van nieuw beleid voor inrichting en beheer.
- We streven naar versterking van goederenvervoer over water.
- We willen een goede bereikbaarheid van kernen, wijken en bedrijventerreinen.
- Wat heeft het gekost?
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We bieden ruimte voor de ontwikkeling van bestaande bedrijven, het aantrekken van nieuwe bedrijven en faciliteren innovatie binnen het bedrijfsleven.
- De bedrijfsterreinuitgifte verloopt voorspoedig en komt hoofdzakelijk voort uit de groeibehoefte van bestaande bedrijven. Het belang en de urgentie voor verrijking en vernieuwing van het economische ecosysteem Meierijstad wordt verder nagegaan. De invalshoek hiervoor is niet langer bedrijfsterreinuitgifte, maar ontwikkeling van een duurzame economie. Dit wordt een nadrukkelijk thema in de economische visie Meierijstad die we op gaan stellen.
- Samen met het verenigd bedrijfsleven (POM) zetten we in op het vestigingsklimaat voor bedrijven en innovatie.
- Wij ondersteunen initiatieven die stimuleren dat werknemers van bedrijven in Meierijstad gaan wonen. Vandaar dat wij ook in 2019 een bijdrage willen leveren aan het Inpat Center.
- We blijven innovaties in het bedrijfsleven nagaan, stimuleren en versterken.
- De gemeente koppelt actief de aandachtsvelden economie-onderwijs-arbeidsmarkt aan elkaar.
- We ondersteunen initiatieven op het gebied van kleinschalige bedrijvigheid en startende ondernemers. We faciliteren hiervoor een organisatie die een bijdrage levert aan bijbehorende doelen en verwachtingen.
- Meierijstad wil economisch sterke en aantrekkelijke winkelcentra met respect voor de eigen identiteit van de verschillende kernen.
- Meierijstad is een stevig merk dat iedereen omarmt. Samen met het bedrijfsleven én partijen op het terrein van cultuur/toerisme/recreatie zoals Platform Ondernemend Meierijstad, AgriFood Capital, Visit Brabant, ZLTO en Recron werken we aan de kwaliteiten en de naamsbekendheid van Meierijstad en de diverse kernen.
- Het profilerings- en promotieplan voor Meierijstad wordt begin 2019 ter vaststelling aangeboden aan de raad en in de loop van het jaar verder uitgerold.
- De opschalingsmogelijkheden van de Verspillingsfabriek-360 naar nationaal niveau staan in 2019 centraal.
- We gaan doorlopend initiatieven na en pakken de uitvoering, waar mogelijk op met gemeentelijk duurzaamheidsbeleid.
- We blijven doorlopend deelnemen aan de Vijf Sterren Logistiek vanwege landelijke positionering en verdere optimalisatie van de waterverkeersinfrastructuur.
- We stellen ons op als partner van het bedrijfsleven. We stellen hoge eisen aan de dienstverlening aan bedrijven. Met het bedrijfsleven worden plannen ontwikkeld en uitgevoerd.
- We bieden ruimte voor de ontwikkeling van bestaande bedrijven, het aantrekken van nieuwe bedrijven en faciliteren innovatie binnen het bedrijfsleven.
- Wat heeft het gekost?
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We willen in elke kern basisonderwijs behouden.
- Uitgangspunt is een multifunctionele accommodatie met als basis een integraal onderwijs huisvestingsplan.
- We starten de eerste voorbereidingen voor het IHP 2021-2024. Dit doen we door het maken van een inventarisatie c.q. opname van alle schoolgebouwen. Vervolgens stellen we aan de hand van criteria vast zal hoe de gebouwen scoren op technisch, ruimtelijk en functioneel vlak. Deze inventarisatie vormt uiteindelijk de basis voor uitvoeringsprogramma’s, die gekoppeld zijn aan het IHP.
- We starten de realisatie van de projecten vervangende nieuwbouw van de basisscholen Sint Antonius van Padua en Petrus en Paulus en de renovatie/uitbreiding van de Uilenbrink.
- We starten de voorbereidingen van de nieuwe MFA de Kienehoef, waarin naast de basisscholen de Springplank en de Kienhoef ook andere maatschappelijke functies (sport, kinderopvang, ontmoetingspunt wijk) onderdak krijgen.
- Onderwijsbeleid
- We ronden de verkenning af, samen met ondernemers en onderwijs in Meierijstad en omgeving naar de mogelijkheden om (delen van) bepaalde (beroeps)opleidingen op MBO- en HBO-niveau naar Meierijstad te halen. Wij zetten in op handhaving van het huidige aanbod resp. het verbreden van het beroepsonderwijs met (delen van) opleidingen die tot heden niet aangeboden worden.
- We geven uitvoering aan de afspraken (skills & talent agreement) uit de werkconferentie onderwijs/arbeidsmarkt najaar 2018.
- We overleggen periodiek met het lokaal en regionaal onderwijsveld resp. lokale bedrijfsleven (POM) gericht op de relatie onderwijs/arbeidsmarkt.
- We werken mee aan de opzet van regionale plannen voor een sterk dekkend en vernieuwend technisch onderwijs.
- In 2018 wordt gewerkt aan een visiedocument over onderwijsinnovaties, samen met partijen uit het primair en voortgezet onderwijs. In dit document worden speerpunten en concrete innovatiethema’s opgenomen. We gaan deze thema’s vanaf 2019 uitwerken in concrete projecten.
- We participeren actief in de samenwerking met de samenwerkingsverbanden passend onderwijs van de beide regio’s waarin de gemeente is vertegenwoordigd. Binnen deze samenwerkingsverbanden wordt via de ontwikkelagenda’s ingezet om de doelen voor Passend Onderwijs op het gebied van thuiszitters, leerlingenvervoer, spreiding en toegankelijkheid van speciaal onderwijsvoorzieningen, aansluiting jeugdhulp-onderwijs te kunnen realiseren.
- We starten de uitvoering van een nieuwe Educatieve Agenda (LEA), waarvan het door het onderwijs ingebrachte innovatieprogramma onderwijs een belangrijk onderdeel vormt. De LEA is in 2018 in samenspraak tussen gemeente en onderwijsveld tot stand gekomen.
- Samen met partners geven we uitvoering aan het Aanvalsplan Laaggeletterdheid. Met dit aanvalsplan willen wij in 2019 meer laaggeletterden bereiken en laaggeletterdheid verder terugdringen.
- Wat heeft het gekost?
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Een breed sportaanbod dat toegankelijk is voor iedereen.
- Wij faciliteren Sjors Sportief opnieuw voor alle kernen om zo sport verder te stimuleren
- We stimuleren en ondersteunen (financieel) sportevenementen om op basis van één centraal thema activiteiten te organiseren.
- We stimuleren de ontwikkeling van een Veilig sportklimaat, waar grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar is en op de agenda staat.
- We verbinden sport en burgers door een extra (buurt)sportcoach in te zetten. De (buurt)sportcoach biedt ook ondersteuning aan de sportverenigingen. Deze functie wordt ingepast in de uitvoering van de Rijksregeling combinatiefunctionarissen.
- Een passend aanbod van binnensport - en buitensportaccommodaties.
- We vernieuwen het zwembad de Neul inclusief de vervanging van de technische installaties. Daarbij kiezen we duurzame oplossingen.
- De uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek voor een zwembadvoorziening in Veghel worden verder uitgewerkt.
- We bouwen het kunstgras-korfbalveld op het PWA-sportpark Veghel om in een natuurgras voetbalveld.
- We voeren een energiescan uit voor sportaccommodaties in overleg met de sportverenigingen.
- Het onderzoek naar de mogelijkheden voor instelling van een revolverend investeringsfonds duurzaamheid wordt nader uitgewerkt.
- We starten met de voorbereiding voor een centrale turnvoorziening.
- Er is een cultureel aanbod dat bijdraagt aan persoonlijke ontwikkeling, creativiteit en identiteit van mensen en kernen. We steunen en faciliteren culturele voorzieningen en activiteiten.
- Vrijwilligers zijn een onmisbare schakel binnen het verenigingsleven en wij bieden hen vraaggericht collectieve ondersteuning.
- Wij maken kunst maximaal toegankelijk en zichtbaar voor een breed publiek.
- Wij ondersteunen een lokale omroep met kwalitatief goede en aantrekkelijke programma’s.
- Vergroten en toegankelijk maken van waardevolle landschappen en natuur.
- Een samenhangend beleid toerisme en recreatie dat aansluit bij de ontwikkelingen binnen Het Groene Woud, Dommelvallei en De Maashorst.
- We kijken op welke wijze we uitvoering kunnen geven aan de regionale ontwikkelingsvisie Het Duits Lijntje Verbindt. Hierbij richt het basisprincipe ‘Het Duits Lijntje verbindt stad – land’ zich met name op de recreatieve ontwikkeling.
- We sluiten aan bij themajaren waarvoor marketing Brabant-breed wordt ingezet. In 2018 is het thema ‘We Are Food’, in 2019 is het thema ‘75 jaar Bevrijding’ en in 2020 ‘Water’. We ondersteunen en ontwikkelen initiatieven van partners.
- Een breed sportaanbod dat toegankelijk is voor iedereen.
- Wat heeft het gekost?
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De gemeente wil kwaliteit van dienstverlening in het sociaal domein.
- We maken een uitvoeringsplan op basis van de visie Sociaal Domein, waarbij de vraag van de burger centraal staat. Dit plan stellen we samen op met betrokken partners en geeft een verdere invulling aan de transformatie in het Sociaal Domein.
- We gaan op basis van de vraag en behoefte van onze inwoners de preventieve en voorliggende voorzieningen verder uitbreiden. Door te investeren in preventie willen we de problematiek in het sociaal domein terugdringen en invulling geven aan de transformatie opgave.
- We intensiveren de samenwerking met de partners inclusief afspraken over resultaten.
- We gaan we in 2019 met een aantal projecten aan de slag o.a. integratie vergunninghouders, proeftuin Veghel en sluitende aanpak personen met verward gedrag.
- We bieden de raad een dashboard sociaal domein aan bij de bestuursrapportage(s) en de jaarrekening.
- In Meierijstad is zorg, begeleiding en ondersteuning van hoge kwaliteit. Dit alles is naar tevredenheid van de inwoners die hiervan afhankelijk zijn. Mantelzorg en vrijwilligerswerk wordt gewaardeerd, gestimuleerd en ondersteund.
- We betrekken de Stichting Toegankelijk Meierijstad bij de lokale agenda.
- Wij begeleiden mensen naar werk langs nieuwe wegen en indien dit niet mogelijk is naar een zinvolle en plezierige dagbesteding. We zetten hiervoor de mogelijkheden in van de Participatiewet, Jeugdwet en Wmo. Op basis van onze ervaringen met de twee SW-bedrijven en de evaluatie van ons PIM-project kijken we naar de toekomst van de sociale werkvoorziening en de twee bedrijven die hieraan invulling geven.
- Wij gaan, binnen de wettelijke regels, flexibel en ruimhartig om met vraagstukken rondom mantelzorgwoningen (zie woonvisie).
- We gaan bewustwording realiseren over de inclusie gedachte, zowel binnen de ambtelijke organisatie als extern.
- We bereiden samen met o.a. ervaringsdeskundigen een lokale inclusie agenda voor, voor de komende jaren.
- Voor de jeugd zijn in Meierijstad voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de groei naar volwassenheid door o.a. onderwijs, welzijn en vrije tijdsbesteding
- De gemeente wil kwaliteit van dienstverlening in het sociaal domein.
- Wat heeft het gekost?
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We stimuleren gezond gedrag en zorgen voor een gezonde leer- en leefomgeving. We zetten in op preventie van onder andere alcohol- en drugsgebruik.
- We gaan vanuit de positieve gezondheidsgedachte aan de slag om gezondheidsverschillen te verkleinen. Dit doen we op basis van de prioriteitsstelling van speerpunten uit het uitvoeringsprogramma.
- We maken een sociale kaart van Meierijstad.
- We gaan bouwen we aan een Netwerk Positieve Gezondheid. Er komt structureel overleg met de huisartsen uit Meierijstad, aanvullend aan de bestaande reguliere overleggen.
- Wateroverlast en verdroging gaan we tegen door waterberging en ontkoppeling van riolering.
- We gaan door met het samen met de waterschappen stimuleren van het afkoppelen en vasthouden van regenwater op particulier terrein.. Verder gaan we daar waar mogelijk invulling geven aan een hemelwaterverordening.
- We gaan samen met de waterschappen en belangenorganisaties verder met het invulling geven aan de projecten benoemd in het "project Ruimte voor de Aa” en "project Dommelvallei". Dit betreft met name de 2 icoonprojecten aan de Aa, te weten “waterbuffer Erp” en “Van Aa-broeken naar centrum Veghel” en de 4 projecten “Zoetwatervoorziening / Zuidelijke bypass” , “streekpark Kienehoef”, De Neul” en ‘’t Laar” in Sint-Oedenrode.
- Wat betreft het onderwerp Ruimtelijke Adaptatie participeert Meierijstad via de Watersamenwerking As50+ in een aantal projecten die een versnelling beogen van het klimaatbestendiger maken van de openbare ruimte. Naar verwachting worden ook in 2019 nieuwe projecten aangedragen voor uitvoering. Eén van die projecten in voorbereiding is een gezamenlijke klimaatstresstest. Verder is via het Regionaal Bestuurlijk Overleg Maas een uitvoeringsprogramma uitgebracht dat beoogt dat projecten in de openbare ruimte worden gerelateerd aan klimaatopgaven. De extra financiële inspanning is daarvoor indicatief in beeld gebracht en als regiobod naar het Rijk gestuurd. Tenslotte krijgen de klimaatthema’s droogte, hitte en wateroverlast een plek in de Omgevingsvisie.
- We overleggen maandelijks in watersamenwerkingsverband As50+ en Meierij over waterthema’s., waaronder waterbewustzijn. We besteden gedurende het jaar aandacht aan manieren om het waterbewustzijn te verhogen. In 2019 betrekken we burgers en bedrijven bij de diverse projecten. We (As50+) hebben ons aangesloten bij “Operatie Steenbreek” waar in 2018 al acties hebben plaatsgevonden. In 2019 is wederom een plan van aanpak (Operatie Steenbreek As50+ 05-04--2018) opgesteld met verschillende acties. Vanwege de geslaagde actie “tegel eruit, plant erin 2018” zal deze ook in 2019 worden gehouden.
- We formuleren een ambitieuze doelstelling op het gebied van circulaire economie: hergebruik van grondstof en afvalscheiding. We stimuleren en belonen afvalscheiding.
- We gaan beter en scherper meten, monitoren en handhaven op de provinciale en landelijke milieunormen.
- We gaan inhoudelijk aan de slag met duurzaamheid, in verschillende rollen. We stellen in 2018 met de samenleving een duurzaamheidsvisie op.
- De duurzaamheidsvisie met uitvoeringsprogramma op hoofdlijnen wordt in november 2018 voorgelegd ter bestuurlijke besluitvorming. In 2019 krijgt de uitvoering vorm op basis van de prioriteiten van het uitvoeringsprogramma.
- Wij bevorderen duurzaamheid bij werkzaamheden in de sector grond- weg- en waterbouw met behulp van afwegingsinstrumenten.
- In 2050 is Meierijstad een energie neutrale gemeente. Uiterlijk 2018 ligt er een plan “Meierijstad energieneutraal”.
- We starten in 2019 de voorbereidingen voor de warmteplannen voor alle wijken en trekken vanaf de start samen op met de woningcorporaties als zeer belangrijke partner.
- We stimuleren en verleiden kopers en bouwers om energieneutraal en circulaire gebouwen te realiseren, zowel bestaand als nieuwbouw. We ondersteunen hierin via een revolverend duurzaamheidsfonds.
- We stellen een (duurzame) mobiliteitsvisie Meierijstad op in 2019/2020 in nauwe samenhang met de omgevingsvisie Meierijstad.
- We zetten in op het maken van afspraken met het bedrijfsleven over verduurzaming, omdat uit de nulmeting energieneutraal 2050 blijkt dat een derde van het energieverbruik bij het bedrijfsleven ligt.
- We stimuleren gezond gedrag en zorgen voor een gezonde leer- en leefomgeving. We zetten in op preventie van onder andere alcohol- en drugsgebruik.
- Wat heeft het gekost?
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Meierijstad is een aantrekkelijke gemeente met een balans tussen wonen, landbouw, volksgezondheid, dierenwelzijn, natuur, milieu en recreatie. Een uitnodigend ruimtelijk beleid waarbij de eigenaar verantwoordelijk is voor de ruimtelijke kwaliteit binnen de door gemeente gestelde kaders.
- We experimenteren met het gedachtengoed van de Omgevingswet in de vorm van nog te bepalen pilots bij vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daarbij worden onder meer de uitkomsten van het project Vitaal Buitengebied benut. De ervaringen op het gebied van vergunningen, toezicht en handhaving vertalen we naar nieuwe werkwijzen, processen en opleidingen van medewerkers.
- We stellen de omgevingsvisie op.
- Belangrijk voor Meierijstad als aantrekkelijke vestigingsplaats is de aanwezigheid van sterke en vitale (winkel)centra en (openbare) voorzieningen. De focus ligt daarbij op de centra van Veghel, Sint-Oedenrode en Schijndel. Op basis van de centrumvisie die in 2018 is vastgesteld, maken we in 2019 een start met een ruimtelijke visie. Zie ook programmaonderdeel 3.2 en 8.5 ( met betrekking tot de centrumvisie).
- De versterking van de robuuste groenblauwe structuren wordt in 2019 programmatisch opgepakt. Hiervoor zal een programmaplan opgesteld worden. Een voorstel voor een nadere verdeling van het uitvoeringskrediet zal aansluitend worden voorgelegd via een apart raadsbesluit. In 2019 zal verder uitvoering worden gegeven aan het programmaplan.
- We stimuleren particuliere kwaliteitsimpulsen via de subsidieregeling Groen Blauw Stimuleringskader (Stika).
- In het stedelijk gebied gaan we, samen met belanghebbenden op zoek naar een optimale kwalitatieve invulling van de beschikbare, schaarse ruimte die gericht is op een goede woon-, werk- en leefomgeving. Omgevingskwaliteit vormt een belangrijk onderdeel van deze goede woon-, werk- en leefomgeving.
- Bij uitbreidingslocaties gaan we op zoek naar een optimale kwalitatieve invulling van de beschikbare ruimte. Hierbij wordt o.a. gekeken naar compensatie. Dit kan ter plekke in de vorm van robuuste groenblauwe structuren (bijvoorbeeld bij Foodpark Veghel) of ergens anders bijvoorbeeld aansluitend bij bestaande robuuste groenblauwe structuren.
- Om het buitengebied vitaal te houden en voorbereid te zijn op huidige- en toekomstige ontwikkelingen, en daarbij de omgevingskwaliteit van het buitengebied te behouden en te versterken gaan we samen met bewoners en gebruikers van het buitengebied verder aan de slag met de ‘Agenda Vitaal Buitengebied’. Met onder andere aandacht voor: vrijkomende agrarische bebouwing, teelt ondersteunende voorzieningen, geur en fijn stof, opwekking duurzame energie, biodiversiteit, agrarische bedrijvigheid en niet-agrarische bedrijvigheid. 4 van de 10 speerpunten zijn in 2018 opgepakt. De overige 6 worden in 2019 opgepakt.
- Meierijstad voert een faciliterend grondbeleid.
- Meierijstad neemt de behoefte van de woningzoekenden als uitgangspunt bij het formuleren van de woonvisie. Meierijstad maakt het mogelijk dat gebouwd kan worden in alle kernen.
- We leggen de raad in Q2 een verdere uitwerking voor van de vastgestelde Woonvisie, evenals een verantwoording over de uitvoering van 2017 en 2018 en mogelijke aanscherping van beleid. Dit in een jaarlijkse WoonAgenda.
- We bespreken de ontwikkelingen en voortgang van de uitvoering van de woonvisie in een jaarlijkse WoonArena in Q3 met stakeholders. Hierdoor krijgt het participatieproces dat we met de totstandkoming van de Woonvisie hebben doorlopen een vervolg. De uitkomsten daarvan nemen we mee in de daarop volgende WoonAgenda.
- We gaan vooruitlopend op de komst van de Omgevingswet (2021), als onderdeel van het project ‘Vitaal Buitengebied’, op 1 of meerdere plekken experimenteren met een gebiedsgerichte werkwijze waarin de belangen van bewoners, (agrarische) ondernemers en gebruikers verbonden worden; en elkaar zo mogelijk zelfs versterken. Dit is de omgevingsdialoog 2.0.
- We delen in het voorjaar van 2019 de eindresultaten van de Herijking van het Woningbouwprogramma met de raad. Indien deze uitkomsten daartoe aanleiding geven, zal de raad een voorstel tot besluitvorming worden voorgelegd.
- We maken in 2019 ook prestatieafspraken met wooncorporaties en huurdersorganisaties en informeren de raad daarover in december.
- We versterken de regionale samenwerking door een vervolg te geven op het plan van aanpak ‘Regionaal perspectief op bouwen en wonen’. We informeren de raad hierover als duidelijk is hoe die samenwerking vorm gaat krijgen. Het doel is om krachten te bundelen.
- Meierijstad wil monumenten en cultureel erfgoed behouden en herstellen.
- De wijken en dorpen binnen Meierijstad zijn een aantrekkelijke vestigingsplaats.
- We gaan meer integraal sturen op ruimtelijke kwaliteit (omgevingskwaliteit) bij (nieuwe) ruimtelijke ontwikkelingen in wijken en dorpen. Het gaat hierbij niet alleen om de kwaliteit van de bebouwing, maar ook om de kwaliteit van het openbaar gebied.
- Belangrijk voor Meierijstad als vestigingsplaats is de aanwezigheid van sterke en vitale (winkel)centra en (openbare) voorzieningen. De focus ligt daarbij op de centra van Veghel, Sint-Oedenrode en Schijndel. We gaan kijken hoe deze centra te versterken. Op dit moment worden de eerste stappen gezet met een centrumvisie, detailhandelsbeleid en horecabeleid. De centrumvisie dient vervolgens ook als basis voor een ruimtelijke visie. Voor Veghel ligt de nadruk de komende jaren op het beleefbaar maken van de Aa, bijvoorbeeld ter plaatse van de omgeving van het Stadhuisplein (sloop Blauwe Kei) en het faciliteren van particuliere ontwikkelingen om en nabij het centrum (bijvoorbeeld de westzijde Markt en het Klooster). Voor Schijndel wordt met name gefocust op de herbestemming van het gemeentehuis. In Sint-Oedenrode wordt het centrumplan in combinatie met de ontwikkelingen van De Dommel opgestart.
- Wij geven een hernieuwde impuls aan de ontwikkeling van het centrum van Veghel. We maken een visie voor het gebied van het Stadhuisplein en faciliteren verschillende lopende particuliere initiatieven om en nabij het centrum.
- Meierijstad is een aantrekkelijke gemeente met een balans tussen wonen, landbouw, volksgezondheid, dierenwelzijn, natuur, milieu en recreatie. Een uitnodigend ruimtelijk beleid waarbij de eigenaar verantwoordelijk is voor de ruimtelijke kwaliteit binnen de door gemeente gestelde kaders.
- Wat heeft het gekost?
- Verbonden partijen
- Financiële informatie programmaplan
- Overzicht
- Beleid en ontwikkelingen
- Overzicht van Verbonden partijen
- Gemeenschappelijke regelingen
- Regionaal Bureau Leerplicht
- Veiligheidregio Brabant-Noord
- Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
- Kleinschalig Collectief Vervoer
- Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
- Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
- Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
- Omgevingsdienst Brabant-Noord
- Gewestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
- Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
- Vennootschappen en coörperaties
- Stichtingen en Verenigingen
- Overige verbonden partijen
- Gemeenschappelijke regelingen
- Financiën
- Exploitatie
- Balans
- Verantwoording specifieke uitkeringen
- Grondslagen
- Bijlagen
- Sitemap