| bedrag | V/N | |
ALGEMEEN SAMENKRACHT EN BURGERPARTICIPATIE | | | |
In 2019 zijn rijksgelden ontvangen voor maatschappelijke begeleiding en voor verhoging taalniveau statushouders. Deze middelen zijn in 2019 niet besteed. Inmiddels is er een plan van aanpak gemaakt om de middelen alsnog in te zetten in 2020. | 222 | V | |
JEUGD | | | |
Vanwege personele ontwikkeling is de uitvoering van het preventief jeugdbeleid achter gebleven. Dit levert een incidenteel voordeel op. | 129 | V | |
Het eerstelijnsloket jeugd heeft minder gekost. Dit komt deels doordat in 2019 de praktijkondersteuners jeugd GGZ bij de huisartsen nog niet volledig operationeel waren en er is budget over wat gereserveerd was voor het voorliggend veld. Dit geeft een incidenteel voordeel. | 206 | V | |
Bij de inkoop van de individuele voorzieningen in natura voor jeugd is een eenmalig voordeel door een positieve afrekening over 2018. | 230 | V | |
PGB voorzieningen voor jeugd zijn voor ruim € 1,1 miljoen verstrekt maar in werkelijkheid is er maar voor € 0,8 mln. besteed. Hiernaast zien we structurele ruimte in het budget van € 0,3 mln die vanaf 2020 wordt ingezet voor inkoop in natura. | 612 | V | |
De vooruitbetaalde kosten voor de transformatie zijn dit jaar niet besteed en worden overgeheveld naar 2020. | 982 | V | |
Budgettair neutrale afwijkingen (zowel inkomsten als uitgaven) | -563 | N | |
WMO | | | |
Door een explosieve groei van het aantal cliënten zijn de kosten voor de voorziening hulp bij het huishouden, flink opgelopen. Dit is het gevolg van de invoer van het abonnementstarief per 1-1-2019. In 2019 is het aantal cliënten van zorg in natura gestegen met 19% van 1422 naar 1687 cliënten. | -444 | N | |
Voor de voorziening Wmo begeleiding, dagbesteding en kortdurend verblijf zien we een incidentele afwijking doordat we rekening houden met een positieve afrekening over 2019 voor zowel zorg in natua als pgb. | 157 | V | |
Voor hulpmiddelen is de sterfhuisconstructie met Welzorg per 31-12-2019 geëindigd. Met de geleidelijke overgang naar Medipoint worden de kosten hoger. De ramingen lopen hier op achter. Door de vergrijzing en doordat mensen langer zelfstandig thuis wonen, is er ook een gestage stijging in het aantal uitstaande hulpmiddelen merkbaar. | -98 | N | |
Op het beleidsterrein sluitende aanpak van mensen met verward gedrag was de inzet van de Wijk GGD'ers in 2019 minder dan verwacht. Door schaarste op de arbeidsmarkt kon een tweede functionaris pas later in het jaar ingezet worden. | 98 | V | |
PARTICIPATIE | | | |
Bij het opstellen van de 2e berap werd geconstateerd dat de uitgaven voor de participatievoorzieningen het eerste halfjaar veel hoger waren dan begroot. Hiermee was de verwachting dat deze trend zich in het tweede halfjaar zou doorzetten. In het tweede halfjaar is het aantal uitkeringsgerechtigden echter zodanig afgenomen dat de verhoogde aantallen van het eerste halfjaar werden gecompenseerd. Het aantal uitkeringsgerechtigden daalde in 2019 bij de Wwb van 757 naar 706 en bij de IOAW van 63 naar 52. | 49 | V | |
Voor participatietrajecten en activiteiten is meer uitgegeven. | -81 | N | |
Voor de uitkeringsdebiteuren is een nieuw systeem ontwikkeld voor het berekenen van de waarde en de voorziening. Dit geeft een (technisch) voordeel. Een deel hiervan is budgettair neutraal omdat er bij de inkomsten een nadeel is van € 284.000. | 459 | V | |
Er werd in 2019 minder gebruik gemaakt van de schuldhulpregeling zodat er minder beroep gedaan is op de inzet van de gemeentelijke Kredietbank in 's-Hertogenbosch. | 82 | V | |
In 2019 zijn er minder adviezen geweest voor aanvragen Bbz. Dit geeft een voordeel van € 109.000. Hiernaast zijn er voor Bbz ook minder verstrekkingen geweest waardoor een voordeel van € 343.000 ontstaat. Deels is dit budgettair neutraal. Voor deze lagere uitgaven voor Bbz wordt door het Rijk subsidie verstrekt. Deze subsidie is ook lager en dus zien we bij de inkomsten een tekort op Bbz | 452 | V | |
Diversen | | | |
Overige verschillen | 22 | V | |
Incidentele budgetten zijn niet geheel benut en nog niet afgerond. Meestal dekken we eenmalige budgetten uit reserves. Wij stellen voor deze over te hevelen conform het overzicht eenmalige budgetten zoals opgenomen in de bijlage. | 1.604 | V | |